facebook pixel מדריך: מה זה TPL? - www.mahsan.co.il
Main logo הזמנות מתקבלות דרך האתר
אפשר ליצור איתנו קשר באימייל: info@mahsan.co.il
בטלפון: 072-3344500 (ימים א'-ה', 8:00-16:00)
בפקס: 077-5558685
ב-WhatsApp: 054-7887-911 (הודעות בלבד)
עגלת קניות

העגלה ריקה

מה זה TPL?


2023-04-03 14:36:46
TPL אלה ראשי תיבות של Third Party Logistics, או בעברית - לוגיסטיקה המנוהלת ע"י צד שלישי. כלומר, מישהו אחר מנהל לכם את הפעילות הלוגיסטית של העסק (אחסון, ליקוט, אריזה ומשלוחים). 

לרוב הפעילות תתבצע במחסן נותן השירות. אתם מעבירים להם הוראות, כמו "שלחו בבקשה את המוצר X ללקוח בשם Y בכתובת Z" וההזמנה נשלחת ללקוח בלי שהייתם מעורבים פיזית בתהליך.

שירותי לוגיסטיקה כוללים בדרך כלל את כל הפעולות הבאות:
  • קליטת סחורה
  • ליקוט לפי הזמנה
  • אריזה
  • משלוח
  • טיפול בהחזרות
  • ספירות מלאי

במדינה גדולה כמו ארה"ב למשל, שירותי TPL הרבה יותר נפוצים בקרב עסקים קטנים ובינוניים מכיוון שבדרך כלל מדובר במספר מחסנים המפוזרים ברחבי המדינה, מה שמאפשר לקצר את זמני האספקה ללקוח. אם אתם משתמשים באתר המכירות של Amazon, כנראה נתקלתם בלוגו שאומר "Amazon fulfillment" או "Fulfilled by Amazon". זהו סימן לכך, שהמוצרים שאתם מזמינים מהחנות שבחרתם, ישלחו ע"י Amazon עצמם, ולרוב גם מאוחסנים במחסני Amazon המפוזרים ברחבי ארה"ב.
אפשר לקרוא על השירות שניתן ע"י Amazon במדריך Amazon FBA

בארצינו הקטנה פיזור לכמה מחסנים פחות נחוץ, אבל שירותי TPL עדיין יכולים לתת ערך מוסף חשוב, במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים.

יתרונות ה-TPL

בלי לצאת מהמיטה

מי לא היה רוצה לספק הזמנה ללקוח בלי לצאת מהמיטה? או בזמן שאתם בחופשה בחו"ל? אין יותר מדי מה להוסיף פה. זהו יתרון משמעותי מאוד, יש מי שמטפל בליקוט, אריזה ומשלוח.

גידול הדרגתי

תחשבו מה יקרה אם אתם צריכים להוציא את הפעילות מהבית למחסן שאתם עתידים לשכור עקב גידול העסק?
לאחסנה בבית כמעט ואין עלויות. לעומת זאת, מחסן מוסיף סכום נכבד כהוצאה קבועה. שכירות + ארנונה + ועד לכל מטר. צריך לקחת בחשבון שהעסק כנראה יגדל עוד יותר, ואתם לא ממש רוצים לעבור מקום כל שנה, כך שתצטרכו למצוא מחסן קצת יותר גדול מהצורך הנוכחי. כנ"ל כשאתם עוברים ממחסן שכבר קטן לכם למחסן גדול יותר. המעבר יקפיץ את ההוצאה הקבועה, למרות שההכנסות יגדלו בהדרגתיות.
שירות TPL מאפשר להגדיל את ההוצאות בהתאם למכירות. צריכים עוד מקום? אין בעיה, תשכירו עוד מדף. המכירות גדלו ב-10%? כך גם הוצאות הליקוט והאריזה.

מחיר אטרקטיבי

אם כמות המשלוחים שלכם אינה גדולה, כנראה שתתקשו לקבל מחיר אטרקטיבי לשירות משלוח איכותי.
בדרך כלל, עסקים קטנים מתחילים לשלוח את ההזמנות דרך הדואר, כי רק בדואר אין הגבלת מינימום לכמות המשלוחים. ואם עבדתם עם הדואר, כנראה תסכימו שרמת השירות אינה אופטימלית, התורים ארוכים, הסניפים נסגרים וקשה לקבל מענה במקרה של בעיה.
רוב חברות ה-TPL בארץ גדלו מתוך חברות שליחויות, כך שהם יכולים להציע מחיר משלוח אטרקטיבי לעסקים המשתמשים בשירות ה-TPL של אותה החברה. מה גם שנחסך הצורך לאסוף את החבילות מבית העסק, כי המשלוחים יוצאים ישירות מהמחסנים של החברה.

פינוי זמן

בשלב כלשהו, כל עסק מגיע לרגע שמרגיש כאילו 24 שעות ביממה אינם מספיקים. סוג של מחסום שצריך לצלוח כדי לאפשר לעסק לגדול.
שירות TPL מאפשר להוריד מהראש את כל הפעילות ה"טכנית" של ליקוט, אריזה, הדבקת בולים, מענה ללקוח שמתעניין מתי הוא יקבל את החבילה וכו'.
אתם למעשה "קונים לעצמכם זמן בכסף". 
אתם ומשלמים על השירות לפי הצורך, במקום להעסיק עובד במשרה מלאה, כשאין עדיין פעילות מספיקה כדי למלא לו את יום העבודה.
כל זה יפנה לכם זמן לפעילות שתגדיל את העסק, כמו שיווק, מכירות, פיתוח עסקי, קשרי לקוחות וכו'.


האם שירותי TPL מתאימים לכולם?

ה-TPL נשמע כפתרון מושלם לרוב העסקים ששולחים את המוצרים שלהם ללקוחות, אבל השירות לא מתאים לכולם.
החסם הגדול ביותר לעסקים קטנים והבינוניים הוא היקף הפעילות הנמוך. חברות המספקות שירותי TPL מעוניינות בלקוחות עם פעילות גדולה. אנחנו ב-mahsan.co.il מנסים להוריד את החסם הזה ולהציע לעסקים קטנים ובינוניים שירותי TPL הוגנים. לא תהיה לנו בעיה אם אתם צריכים רק מדף אחד לכמה ארגזים או אם יש לכם רק 10 הזמנות בחודש.

דבר נוסף שיכול להקשות על עסק קטן או בינוני לעבור לשירות TPL הוא תמחור המוצרים.
בתחילת דרכם הרבה עסקים קטנים מתמחרים בצורה אגרסיבית את המוצרים שלהם כדי לחדור לשוק, ולא מחשיבים את הזמן שהם משקיעים בתפעול העסק כחלק מההוצאה. לשירות ה-TPL יש עלויות קבועות (לרוב עבור אחסנה) ועלות לכל הזמנה (ליקוט, אריזה ומשלוח). ראו מדריך: מבנה עלויות של שירות TPL. למוצר שעלותו נמוכה מאוד, או כזה שנמכר קרוב למחיר העלות, הרווח יהיה נמוך ויכול להיות שלא יכסה את עלות השירות, או לא ישאיר לכם מספיק רווח.

נושא נוסף, שגם קשור בצורה כזו או אחרת לגודל הפעילות, הוא יחידת המכירה. לרוב המוצרים מגיעים מהיצרן בקרטון, בו ארוזים מספר יחידות. חברות TPL גדולות לא מעוניינות לפתוח את הקרטונים. זה מייצר בלאגן במחסן, גורם לאיבוד וערבוב של המוצרים, לכן מנסים להימנע מזה. אנו ב-mahsan.co.il מבינים את הצורך הבסיסי הזה ומנסים לתת פתרון גם לנושא זה. באתרים שלנו אנחנו מוכרים גם מוצרים גדולים וגם כאלה שצריך ללקט עם פינצטה, כך שלא תהיה לנו בעיה לטפל במוצרים בודדים.

כמות המוצרים שאתם מוכרים גם היא יכולה להוות חסם למעבר לשירות ה-TPL. לדוגמה, נכון לרגע זה באחד מאתרי האינטרנט שלנו יש קרוב ל-650 אלף מוצרים בקטלוג. מתוכם כ-6000 זמינים במלאי כדרך קבע. לעדכן כמות כזו של מוצרים במערכת של ספק TPL חיצוני יכול להיות אתגר לא קטן. ספק TPL עלול לדרוש מחיר גבוה מאוד עבור הקמת המוצרים במערכת. בסדרי גודל כאלה לעסק כנראה יהיה הרבה יותר משתלם להפעיל מחסן משלו.

הרף של כמות המוצרים יהיה תלוי כנראה גם בגודל שלהם. באותו האתר שהזכרנו קודם, אנחנו מחזיקים כמויות קטנות של כל סוג מוצר (בהתאם לביקוש) והגודל הפיזי של המוצרים הוא לרוב קטן, כך שאין צורך להחזיק ארגזים של כל דגם, תא של קופסת אחסון בגודל 10x10x5 ס"מ לפעמים יספיק לצורך זה. לנו ב-mahsan.co.il אין בעיה להחזיק כמות קטנה מכל מוצר.

מתלבטים? צרו קשר וננסה להתאים לכם פתרון TPL המתאים לעסק שלכם, גם אם אין לכם פעילות גדולה.

תוויות: